måndag 7 mars 2011

En krutgumma......

...jag känner heter Elvi och fyller 88 i år! Hon är min mamma, och då undrar ni varför jag gör ett inlägg om min mamma?! Jag kan bara inte undanhålla cybervärlden hennes bedrifter de senaste dagarna.
Hon var och hälsade på oss på lantstället i Roslagen i helgen och berättade om veckan som varit. Hon kan inte vara stilla en sekund, hela tiden umgänge och massor av kurser och projekt. Hon hade tagit en promenad med sin kompis, 84, till ett köpcentrum, tagit en fika och sen promenerat hem. Till saken hör att detta köpcentrum låg 1,5 MIL hemifrån. En rask promenad på 3 mil! Själv stånkar jag av att gå till brevlådan!!!

Då hon skulle resa hem från vårt land,  skulle hon ta bussen för att sen byta i Norrtälje för vidare färd söderut. Jag lämnade henne vid busshållplatsen där det går några få bussar om dan, och åkte åt andra hållet hem till mig.
Kom ju ingen buss, fick jag höra 4 timmar senare då hon kommit hem! Då hade jag förväntat mig att hon skulle ringa mig så vi kunde ordna resan på annat sätt, men nejdå, här fanns andra ideér. Mamma (fortfarande 88 år) stoppade en bil och LIFTADE de 5 milen till Norrtälje!
Inte nog med det, hon blev "dödspolare" med damen som körde och de hade samma intressen och hade hur mycket som helst att prata om. De verkligen fann varandra och kramdes som gamla vänner då de skiljdes åt.

Mamma har en perfekt trädgård som hon ständigt pysslar med och håller tipp-topp. Här några bilder från den förra sommaren.
Hon är med i nån förening också som arrangerar trädgårdsvisningar, så till sommaren skall hennes trädgård vara öppen för visningar. Ja, som hon uttrycker det: Man har ju framtiden för sig!!!

Ha en bra vecka
Barbro
PS: Förstod väl det bara var på på skoj att man igår trodde våren var på väg, nä, idag back to normal, snö kallt och halt!

16 kommentarer:

  1. Å vilken härlig gumma din mamma verkar vara. Önskar att jag vid 88-års ålder får vara precis som hon. Men det lär väl inte hända, fast jag kan göra ett gott försök. Måste bara börja träna lite mera för jag tror jag redan ligger efter henne och då har jag inte fyllt 40 ännu ;).
    Hälsa henne det bästa från mig.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Ååå det är så härligt med dessa krutgummor=) Tänk att få vara så frisk och rask i dessa år. Någon sa mig att den generation som våra mödrar tillhör (födda på 20-30-talet) är den sista riktigt friska generationen. De arbetade hårt, skulle de någonstans fick de gå, jag har hört flera som hade en mil till skolan...även om vi kanske blir gamla till åren, så kommer vi nog inte att vara lika friska.

    Önskar dig en fin vecka!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Åh! låter som en underbar mamma!Hon kommer nog att bli riktigt gm som håller sig så på alert!
    Va rädd om henne...

    Ha en fin vecka
    kram wivi

    SvaraRadera
  4. Tuff mamma du har! Det är väl såna som hon som kallas krutgummor. Underbart att våga ge sig ut och lifta. Men alla sätt är ju bra utom dom dåliga.
    Vi hade oxå snöfjun i luften i morse, men det försvann ganska snabbt. Nu är det bara grått.
    Ha en bra fortsättning på dagen! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  5. Men vilken härlig mamma du har.
    kRUTGUMMA VAR JU ETT PASSANDE NAMN

    SvaraRadera
  6. Ja nog kan man kalla din mamma en riktig krutgumma alltid, en härlig mamma du har.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig dam din mamma verkar vara. Det är ju alldeles underbart med en sådan inställning. Den skulle många yngre behöva ha.

    Min svärmor och svärfar är 87 i år och travar och går...sköter även de om en stor trädgård vid sommarstugan. Ja...det är så härligt med dessa krutmänniskor.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  8. Hahaha vilken skön, underbar mamma du har!!!! Hon är verkligen en krutgumma:)))))

    Hälsa;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Vilken underbart driftig mamma. Härligt att få "träffa" henne.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  10. Barbro, vi ska vara lyckliga som har så pigga mammor! Min mamma blir 93 i sommar och är nästan lika rask som din. Det är så underbart! Hon kan inte dö förrän hon fått in alla sina ungar på hemmet säger hon.
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar liten rar tant du har till mamma...
    så fantastisk skulle man ju själv vilja bli.
    Min mamma är 80 och åxå en riktig krutgumma, henne får man boka för hon är alltid upptagen.
    De är så söta och rara, de små mammorna....
    men nån varm mjölk till semlan får hon inte i mej längre lilla mamma ;)
    kram på dej, Ullamaria

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar mamma du har! Helt otroligt kan inte fatta det, när jag ser på min mamma som är i samma ålder! Fantastiskt, vi har mycket att lära oss av dessa krutgummor!
    Kram Anelia!

    SvaraRadera
  13. Å vilken krutgumma till mamma du har, helt underbart! Jag älskar sådana tanter! Jag har en svärfar på 92 år som till för 2 år sedan satt å plöjde här hos oss, de är såååå underbara!
    Vilken fin trädgård din mor har, tänk att få gå där å pyssla i sin egen takt! Kram Iréne

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar mamma du har att brås på! Vilken trädgård! Vissa delar låter likt min mammas bravader när hon levde! Tyvärr gick hon bort för sex år sen, 86 år ung.

    Ha en skön dag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  15. Hej!!!!
    Jösses du vilken krutgumma!!!!
    Underbart!!!
    Vilken livsenergi!!!!
    Ha en fin Kväll!
    Kram KATHRINE

    SvaraRadera
  16. Det finns vissa saker man önskar och det är att vara lika pigg som din mamma när man är 88, (risken är inte stor tyvärr) Vilken fin trädgård hon har....det är kanske det som är förklaringen till att hon är så pigg.

    /Carolina

    SvaraRadera