fredag 18 mars 2011

Blomsterutflykt

 
Vågade mig in till civilisationen igår från min skogskoja.
Tog en lunch och tittade på blomsterprakten på Ulriksdals slottsträdgård.
Och visst blir man sugen på att ta allt med sig hem!


Denna citron"häck" kände jag igen från deras monter på Kistamässan, blev mycket imponerad.


Jag var ute efter att köpa en Magnolia.
Kom hem med en röd Kamelia, men trodde det var en Magnolia. Kom sen på att jag nog alltid blandat ihop dessa och vet egentligen inte skillnaden.
Denna vita trodde jag var en Kamelia men det kanske är en Magnolia? Inte en susning!

(Får nog göra ett litet tillägg som redigering till ovanstående tänkte jag, men låter det står kvar nu då poletten trillat ner. Det är ju så korkat så det nästan är roligt. Dvs nu då jag kom på hur en Magnolia ser ut, det var ju hela tiden en kamelia jag ville ha, haha, Magnolia får det bli till sommaren att gräva ner...)


Härlig ljusblå vårbukett. Mini-irisar tänkte jag skriva, men de heter säkert nåt annat........
Jag påstår mig ha gröna fingrar, men det där med namn?!

Nu kära vänner är det väl bara att sitta och vänta in snön och njuta av att man inte längre behöver delta i snöröjningen på den stora flygplatsen, med allt vad kaos det innebar.
Inte heller nödvändigt att ge sig ut på vägarna om man inte har lust!
Man kan till exempel hälla upp en kopp kaffe till i stället.....
Ha en bra helg
Barbro

17 kommentarer:

  1. Vilken skön tillvaro du har. Jag behöver inte heller ge mig ut på vägarna i det kommande skitvädret. Tack och lov!! Men i morgon däremot...då styr jag kosan mot Östergötland, men då ska ju ovädret ha lämnat oss.
    Just nu....ingen snö här heller.
    Ha en skön helg! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Här snöar det för fullt utanför fönstret. Arbetar hemma, en förmån som uppskattas idag. Ser att det är dax för en kopp kaffe här också=)

    Vilket underbart blomsterhav du visar på på första bilden. Men du har rätt Kamelia och Magnolia...få se nu, jo jag tror jag har koll...kanske;-)

    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Foto fixade jag med photsScape som jag laddat ner gratis på nätet.
    Blommorna är så våriga och fina..våren?! ja, var är den riktigt..
    ~marita~

    SvaraRadera
  4. Tack för vackra blombilder!

    SvaraRadera
  5. Åhh, du har stuckit näsan i ett blomsterhav! Lylling där... som har köpt en Kamelia;) Hoppas du lyckas med den, mina försök slutade alltid med tappade knoppar. Min exsvärmor däremot kunde sköta sina och hade några som blommade om år efter år!

    Trevlig helg!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Det där med kaffet var en god idé. Ska genast sätta på hurran.
    Blommor och namn har jag ganska lätt för, men att sköta dom är värre...hade helst sett tvärt om givetvis.
    Både kamelior och magnolior är vackra, så det gör inget att man blandar bort. En röd kamelia, ja tack.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Så mysiga bilder du visar! man blir så sugen..men tittar man ut ser jag bara snööööö..

    Men jag tänker om att jag önskar rkt mycket så kanske allt regnar bort i natt..thihi önskar kan man ju!

    Ha en mysig helg
    kram wivi

    SvaraRadera
  8. thanks for your lovely comment! spring is in the air on your blog! wish you a nice weekend, @nne

    SvaraRadera
  9. Så mycke vackra blommor. Skönt att vila ögonen på dina bilder och försöka glömma snön utanför fönstret.
    Ha en underbar helg, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  10. Aha, då listar jag ut att du inte bor så långt från mig...

    SvaraRadera
  11. Bra att det finns fler som älskar blommor man inte vet namnet på.
    Har hela trädgården full med namnlösa blomster ;)
    En kopp kaffe ska jag unna mej, efter att ha trillat på en osynlig isfläck och slagit i rumpan igen! Nu måste våren komma innan jag bryter ett ben!
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  12. Ett tag blev jag förvirrad också, var tvungen och tänka till. Men Magnolian är ju den som blommar så vackert på bar kvist hos grannen fram i vår. Och här i Karlstad har dom planterat en hel udde full med Magnolior.
    Ha en skön söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  13. Så underbart att kunna strosa runt i en så vacker park! Så vackra blommor du visar!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  14. Underbara blomsterbilder! I dag har jag njutit av solen utomhus även om snön ligger meterhög på gården ännu.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  15. Hej Barbro!
    Vad glad jag blir för din värmande kommentar:-) Och så förstår jag att vi bor nära varandra... eftersom jag också kan kvista över till Rappne och njuta i växthusen!

    Varmkram Hillevi

    SvaraRadera
  16. Underbara bilder från Ulriksdal har inte varit där sen i somras så det får allt bli en tur snart.
    Ja nu är det dags för mässa igen visst är det mycket jobb men samtidigt väldigt roligt så här har det jobbats hela helgen, hoppas vi ses på mässan.
    Ha en fin kväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Magnolia och Camelia...ja det är inte lätt. Här i Örebro har vi massor av Magnolior...träd...buskar i Stadsparken. Har nog tänkt att det ska bli en sån buske i vår trädgård snart.

    Skönt att slippa tänka på jobbet för din del.

    Kram

    SvaraRadera