tisdag 6 december 2011

Liite juligt hos mig också

Hej alla i julruschen!
Inte ofta man hinner producera till sig själv så här i juletider, men i helgen fick jag till ett par gardinkappor i alla fall.
Man kan tro att maskinen gör allt och jag inget.....
men det är en sanning med modifikation.
Man måste göra en massa förarbete i datorn innan man kan sätta igång.
Man för sen över detta med en sticka till maskinen. 
En del tror att det är bara att skicka mig en bild sen är det bara att på nåt sätt knöckla in den i maskinen, eller hur de tror. Men si så enkelt är det inte!
Bilden måste i så fall först stygnsättas, något man kan göra själv men är en hel vetenskap att lära sig. Jag föredrar att skicka den för tillfixning till Kina.
Detta innebär att bilden ska omvandlas till ett format maskinen förstår sig på.
Olika format för olika maskinmärken. Inget ska ju vara alltför enkelt.....
Därefter är det viktigt hur tyget spänns i broderbågen så att motivet hamnar där det ska (och förhoppningsvis rakt och lagom spännt och med korrekt underlägg). Sen ska det träs trådar, sen är min del av det hela klart.
Ända tills det börjar krångla förstås.......trådar hakar upp sig/går av och sånt.
För det mesta går det som en dans och jag kan göra annat medans min supermaskin Brother PR 620 gör jobbet.
Trots att jag ägt dylika vidunder i 6-7 år är det lika faschinerande att se den jobba fortfarande. Ibland nästan drägglar man hur fint dom kan fixa till saker och ting.

Här blev det God Jul i korsstygn.
Då maskinen är klar är det min tur igen.
Det vriseleneliknande underlägget man använder, för att tyget inte ska dra ihop sig, ska pillras bort. Trådar ska klippas.
På "håriga" tyger, typ frotté eller fleece har man även ett material gjort av alger, liknar plast, som håller luddet på plats så det inte sticker upp mellan stygnen. Detta ska pillras bort.
Sen är det klart!

Fix färdigt på plats!

Blev även en liten filt till nyfödd!!
Tar hem en UNDERBAR ny microfleece från Tyskland, tjock och hur mjuk som helst till den nyfödde.

Ha det så gott i stökandet!

Barbro

12 kommentarer:

  1. Vilken fin gardinkappa och filten är ju bedårande. Kul att du är med i min utlottning.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Kul att se hur monstermaskinen ser ut. Jag kan intyga att det blir hur fint som helst. Min kökshandduk har fått så mycket beröm, må du tro.
    Gardinen? Nja, den har inte kommit upp ännu. Jag spar till efter jul, för nu är där julstjärna i fönstret.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Det var kul att läsa och se för jag har alltid undrat hur det fungerar. Och så fint det blev, du är duktig på det där, du! Häftigt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Tack för den informationen om en fantastisk maskin! Så fint det blev!
    Tack för kommentar och ja visst är det trästaden Kristinestad. Trevligt att du varit där och minns den så bra.
    Ha en fin kväll!
    Anneli

    SvaraRadera
  5. oj en sån maskin skulle jag oxå vilja ha!! Har kollat på nått liknande..en brodyr maskin ..brother va det nog men inte sådär stor som din...men de va dyra.Så jag får väl nöja mej med min symaskin Brother som är bra.Nu tovar jag hjärtan.. det är oxå skoj.Ha de bra.

    SvaraRadera
  6. Vad intressant och så fint det blev.
    Vi hade det riktigt trevligt Dick och jag i Skåne och nästa gång kanske vi tar en tripp till Danmark också.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Kul att få en genomgång av monstermaskinen och vad som kan göras!Fina gardiner och så söt liten filt! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Wow så fint du gjort!
    Vilka underbart fina gardiner!
    Önskar dej en fin Helg
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  9. Kära nån....det där verkar ju vara en hel vetenskap!! jag tror jag ägnar mig åt att bygga hus istället. Det är nog enklare :-)
    Ha en skön helg! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  10. Oj oj oj ..... så fina gardiner! Men det verkar ju kräva en hel del av den som styr monstermaskinen...och outsourcing till Kina låter ju hur avancerat som helst!
    Men fint blev det!
    Kram från en imponerad
    Sussi

    SvaraRadera
  11. Ha ha du är van vid Sagen du också hör jag. Jo då fakturan kom innan leveransen och var förfallen när den anlände. Kan det vara så att det har gått lite för fort för dem tro?
    Ha en fin kväll.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  12. Du gör så fina saker Barbro, älskar det röda broderiet. Nu skall jag gå in och göra en order, nu när lilla Freja har kommit. Kul att du ville vara med i min give away. Ha en fortsatt fin vecka du goa solstråle.
    Kram Pia

    SvaraRadera