onsdag 23 februari 2011

Mattäventyr i Marocko

Vissa behov har man och vet om, andra har man utan att veta det ända tills man ser förmålet för ens behov!
Så var fallet för mig då jag åkte till Marocko. Visste inte att mitt mattbehov var såååå stort! Trots att vi köpte 5 kelimer ser jag nu, då jag kommit hem, att jag hade behövt fler, de gamla måste väl bytas ut till snyggare?

 I Marrakech fanns förstås miljoner mattor, vävda av folket i Berberbyarna uppe i Atlasbergen. För att jämföra priser tog vi en dagstur upp i bergen och stannade i byn Ourika.
Där stötte vi på vår matthandlare! Helt andra priser och lika fina mattor. Något mindre prutmån. Tyvärr hade vi inte tillräckligt med pengar med oss! Kreditkorten var inlåsta på hotellet, korkat!
Det löstes utan svårighet! Vi lade en mindre handpenning, tog mattorna med oss, och dan efter knackade det på hotelldörren, precis som vi kommit överens om!
Matthandlaren hade rest flera timmar, klätt upp sig i bästa gåbortkostymen för att slutföra affären! Det kan man kalla service!

 Innan vi träffade denne matthandlare hade vi varit på ett "finare" ställe, bilden ovan. Svindyrt!


Där hittade jag denna dröm! Men de skulle ha 9.000:- för den! Inte aktuellt således. Tog ändå en bild och visade vår handlare då han kom. Han påstod sig ha liknande och tog med oss till lagret, där den kooperation han tillhörde, hade alla sina mattor, för vidare forsling till marknaden i Marrakech.

Här var som ni ser inte lika elegant och hit släppte man normalt inte in turister, men gissa att det drällde av mattor, man blev yr i bollen och drabbades av beslutsångest! Hittade min matta där till en tredjedel av priset på det finare stället.
Resan slutade inte så kul för handlaren, i sin iver att bjuda oss på kaffe efter avslutad affär gjorde han en tvär sväng och drivknuten på hans bil ramlade ner i gatan! Punka också! Stackarn, blev inget kaffe o vi tog vårt nya mattfynd i en taxi.
Vad jag handlade? Det visar jag i nästa inlägg!

Barbro


16 kommentarer:

  1. Men åhh så spännande! Jag bara älskar dessa mattor,men dom brukar vara lite dyra, så det har inte blivit av att skaffa några. Jag har letat efter en lång smal, typ gångmatta, men inte hittat den ännu.
    Ha en fin dag! Kram från Åsa.

    SvaraRadera
  2. Spännande att läsa om ert besök i Marocko. Har varit sugen på att åka dit....bla beroende på allt snyggt som finns:)) men det har aldrig blivit av.
    Känner igen annars igen prutningsprosseduren från när vi köpte matta i Egypten, där blev vi bjudna på te under själv affären. Tyvärr blev inte heller den mattan särskilt billig....men ett trevligt minne.
    Ska bli intressant att se vilka du valde att släpa hem:)
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Men vad häftigt. Jag är så förtjust i kelimer men de ska nog köpas i ursprungslandet helst. Förstår att man kan lätt kan förköpa sig.
    Kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Oj vad matter! Snygga! Och vilken service ni fick, det skulle vart i Sverige dä....ska bli kul att se vad du handlade! Ha en fin kväll! Kram Iréne

    SvaraRadera
  5. Jag har också varit i byn Ourika=) Där köpte jag silversmycken av den lokala silversmeden. Tyvärr försvann alla dessa vackra och ovanliga smycken (tillsammans med mycket annat) när vi hade inbrott.

    Vilka vackra mattor! Överhuvudtaget tycker jag att de har fint hantverk i Marocko.

    Ha en fin kväll!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Så kul att höra om ert äventyr:) Ska bli spännande att få se mattan.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra mattor.
    Det är spännande att se sig om i Världen,men säkert att skönt att komma hem eller hur.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Vad spännande med de vackra mattorna, skall bli så kul att se. Tack för ljusen de passade precis. Och jag tror de räcker riktigt länge, men bra att veta vart jag skall vända mig när de är slut.
    Tycker du fått till din shop riktigt bra!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Ohho så spännande....väntar på att du ska visa .....alla.....såå nyfiken.

    //Carolina

    SvaraRadera
  10. Ja det kan man kalla äventyr ska bli spännande att se det Du köpt.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Det är egentligen inte en loppis nu längre, utan mest gamla möbler och fina roliga prylar.
    Ligger några mil norr om stan. Läby.
    Vet du var jag menar?

    SvaraRadera
  12. Hej igen, roligt att Du vill vara med i min utlottning. Klart vi ses på mässan återkommmer med monternummer.
    På lördag är det dags för auktion i Arlandastad igen kanske något för Dig.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Barbro, du undrade om Super10. Det finns inte att köpa i butik utan säljs på home-party. Men man kan köpa det på marknader, brukar oftast vara någon som står och säljer det där. Annars får man googla på det och leta rätt på återförsäljare i närheten. Tråkigt att det ska vara så svårt att få tag på för det är ett kanonmedel till mycket.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Vilken rolig resa du har gjort, jättekul och se dina bilder. Såg så fina lyktor i förra inlägget, och mattorna förstår jag att du fick akut mattbehov av. Det var synd om den snälle matthandlaren, så snopet.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  15. Åhh vilken resa! Och vilka mattor! Och vilka färger - på allt!
    Härliga berättalser och bilder att njuta av här!
    Ha en fin fredag !
    Kram Allis

    SvaraRadera
  16. Åhhh vilken tripp du vart ut på!!!!!
    Och vilka vackra mattor!!!!!
    Önskar dej en fin helg!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera