torsdag 27 oktober 2011

En Berlintripp!

Kärleken fyllde jämt och då bar det av på en 4-dagars Berlinresa. Flott hotell mitt i centrum, av en händelse råkade jag boka på värsta shoppinggatan.......
Pool och gym och sånt som man föresatts sig skulle bli av att använda.
Jovisst, poolen men sen....
Har aldrig varit där förr och efter en dag sa jag: "London och Paris släng er i väggen, det är ju Berlin som gäller i framtiden."
Vacker stad med floden Spree som flyter genom staden och massor av gröna ytor, ja nästan skogar mitt i stan, gav den en luftig och inbjudande känsla.

Det enda negativa var, och det uppdagades brutalt, att de 6 år jag lagt ner på att lära mig tyska var totalt weggekastet, eller vad det kan heta. Men, men den smällen överlevde jag.

Denna marknad jag hittat på nätet tog vi en taxi till. Trevlig, där satt folk vid stånden och drack skumpa och åt ostron tidigt på förmiddagen!
Skulle va hemma i Almunge det!
Då vi återvände till hotellet visade det sig att värstingmarknaden låg precis bekom hotellet! Massor av kul saker, gamla broderade lakan och sånt, massor av porslin som var hur fint som helst.
Men där hade vi inte tid att stanna eftersom en landsbygdstripp väntade.

Små delar av muren finns fortfarande kvar. Här har kända konstnärer målat.

Gubben, som är en landsbygden man, instisterade på att komma utanför stan. Vi chansade på att Frankfurt am Oder (vid polska gränsen) var ett trevligt ställe. NOT!! Vi åkte tåget 1,5 timme och såg bara slyskog.
Väl framme låg stationen i utkanten och en lång brant backe in mot stan ledde till ingenting. Nä, bara att ta första bästa tåg tillbaks. MEN då var det spårarbeten, så då alla utom vi lämnade tåget halvvägs, förstod jag att de utrop som hela tiden gjordes betydde nåt. Och gällde även oss....Hm, vi blev avtvingade vi med så småningom. Då blev det busstransport runt arbetsområdet, sen en slags slöpendel som stannade i varenda buske! Tog dubbla tiden hem! Men man lärde sig väl nåt av det med!
Mer i nästa inlägg som får gå i matens tecken. Sen kanske det kommer ett skoshoppinginlägg!

/Barbro

1. åh så romantiskt och mysigt att komma bort tillsammans...önskar vi kom iväg på nått med någongång...kramis semlan

2. Berlin är en fin stad, var ofta där i unga år då mannen i mitt förra förhållande var tysk. Tråkigt att resan ut till landsbygden inte blev så lyckad.
    Något annat som var fint var den härliga handduken. Det blev väldigt fint med mitt namn i ljusgrått. Är lite extra kul att få något med mitt namn då det aldrig finns att köpa bland färdigt material, då får jag heta Britta som mina vänner kallar mig. Tack så himla mycket. Har nyss tvättat och tumlat den så imorgon ska den testas :).
    Kram Ing-Britt

3. Kul Berlin berättelse! Det blir som det blir, det är det som är äventyr. Så det är så fint i Berlin! Jag har varit där men det var vääälidgt länge sedan och då fanns fortfarande muren. Vi hade bil och körde fel på landsbygden = vi avvek från transitvägen vi skulle följa = vi fick böta. 10 kr eller nåt sånt.....Och i Berling bodde vi på sjaskigt motell, kanske dags att göra om det, det verkar så! Tack för tipset och jag ser fram emot nästa inlägg!
    Agneta kram

4. Jag håller nog med kärleken! Är inte så värst glad i städer jag heller, men nog vore det roligt att bara besöka dom nån gång. Men min kärlek är väldigt emot det, haha.
    Hoppas du får en fin helg.
    Kram Elzie

5. Å vilken härlig resa, trots landsbygdsproblemen...
    Jag tror du har massor av tips att dela med dig av, och jag kan tänka mig att det är som en helt annan stad mot då jag bodde där.
    Var förbi en sväng på väg hem från Italien, men då var det bara bilkörning för hela slanten, såg inte nåt...
    jag vet att jag sagt att jag inte ska ha flera hundar, men jag kan inte låta bli. Vi ska ha delad vårdnad och dottern får ta det jobbiga. Sen när han är stor och duktig så får han flytta hit...om inte, så får han stanna, ha ha.